امروز 29 ام مرداد ماه سال 1396 خورشیدی مصادف با 20 ام ماه آگوست سال 2017 میلادی

افزایش بازدهی صنایع با پرداختن به هنر

 0
هنرهای نمایشی می‌تواند بستر مناسبی برای درآمدزایی باشد و در کنار این مهم، سودآوری دیگری هم دارد که جنبه‌های فرهنگی جامعه را در حدود توان و بضاعتش تقویت می‌کند و بهبود می‌بخشد.
اما چگونه؟ چرا امروز بسیاری از تئاترها با سالن‌های خالی و نیمه‌پر اجرا می‌شوند و تنها تعداد محدودی نمایش با استقبال کامل و خوب مواجه هستند؟ چگونه می‌توان چرخه اقتصادی هنر را تقویت کرد؟ مجموعه‌ای از این سوالات بهانه‌ای بود تا با رحمت امینی، نویسنده، کارگردان و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت‌وگویی شود.
متن‌های قدیمی که دوباره زنده می‌شوند...

رحمت امینی در گفت‌وگو با از آخرین فعالیت‌هایش می‌گوید: به‌تازگی و در اواخر تابستان نمایشی کمدی را روی صحنه تئاتر سنگلج داشتم به نام «جیجک علیشاه»، که متنی قدیمی و ایرانی بود برای حدود ۱۰۰ سال قبل؛ به نویسندگی ذبیح بهروز و کارگردانی خودم که خوشبختانه هم با استقبال تماشاگران مواجه شد. درحال‌حاضر به کار تدریس در دانشگاه و مدریت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری مشغول هستم و اگر شرایط به گونه‌ای خوب رقم بخورد، ۲ نمایش دیگر هم آماده اجرا دارم، یکی داستانی به نام «بخت خفته» که در قالب شخصیت‌های شکرستان انجام می‌شود و دیگری هم داستان «جعفرخان از فرنگ برگشته» که این یکی هم از متن‌های قدیمی است و فضایی طنز و کمدی دارد.


تئاتر، همچنان نیازمند پشتیبانی‌ها
امینی درباره شرایط فعلی تئاتر کشور و ارزیابی گردش مالی آن اظهار کرد: در حقیقت، تئاتر از گردش مالی خوبی برخوردار نیست، اگر بخواهیم تئاتر را با سینما مقایسه کنیم، باید بگویم این تفاوت عمده وجود دارد که فیلم‌های سینمایی به تعداد کپی می‌شود و در سینماهای کشور یا شهر به نمایش درمی‌آید اما چنین امکانی برای تئاتر وجود ندارد و باید در یک‌جا اجرا شود و آن هم به شکل زنده! بنابراین تئاتر همچنان نیازمند پشتیبانی‌ها و حمایت‌های خصوصی و دولتی است زیرا اگر یک گروه تلاش خود را در بهترین صورت انجام دهد، تنها قادر می‌شود هزینه‌های خود را تامین کند و انتظار زیادی از نمایش برای سودآوری نمی‌رود، به جز چند تئاتر طنزگونه‌ای که به شکل آزاد در بعضی سالن‌های متفرقه اجرا می‌شوند که خود هنرمندان و فعالان آن حوزه هم به اینکه این‌گونه تئاتر هیچ بازده فرهنگی ندارد، اعتراف می‌کنند. به عقیده من، تئاتری که می‌خواهد ضمن سرگرم‌کننده بودن حرفی هم برای گفتن داشته باشد، نیازمند حمایت‌های اقتصادی و معنوی دولتی است.


تشویق صنایع به حمایت از هنر با بخشش مالیاتی
وی همچنین درباره انواع این حمایت‌ها و چگونگی آن تشریح کرد: البته گونه‌های متفاوت و مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. نخست مبحث تبلیغات است که متاسفانه صداوسیما و تلویزیون ما در این زمینه منفعل عمل می‌کند یا نمونه حمایت‌هایی که در ورزش انجام می‌شود، به‌عنوان مثال، اجبار کارخانه‌ها از ورزش یا قانونی که کارخانه‌ها را ملزم می‌کند تا یک‌درصد از درآمد خود را به ورزش اختصاص دهند ولی از سوی دیگر با تخفیف در مالیات تشویق شوند البته من این موضوع را شنیده‌ام و نمی‌دانم به‌طور دقیق به همین شکل اجرایی می‌شود یا خیر، اما این موضوع حتی در حد حرف هم که باشد طرح خوبی است و می‌تواند موثر واقع شود به جز اختصاص یک درصد از درآمد و بخشش مالیاتی می‌توان روش‌های دیگری را نیز جایگزین کرد، به‌عنوان مثال اینکه خود دولت بخشی از مالیاتی را که کارخانه‌ها و صنایع دریافت می‌کند به بخش هنر اختصاص دهد.


پارادوکس سالن‌های اجرا
این نویسنده و کارگردان تئاتر افزود: بلیت‌فروشی به هیچ عنوان نمی‌تواند تکافوی هزینه‌ها و مخارج یک نمایش باشد و تنها تعداد انگشت شماری تئاتر هستند که از محل بلیت‌فروشی موفق می‌شوند هزینه‌های خود را پرداخت و حقوق و دستمزد تک‌تک عوامل را از این طریق پرداخت کنند.امینی همچنین از زاویه‌ای دیگر مبحث سالن‌های نمایش را بررسی و این‌گونه عنوان کرد: در حقیقت باید بگویم که تعداد سالن‌های اصلی همچون تئاتر شهر، تماشاخانه ایرانشهر و سنگلج برای قابلیتی که در میزان استقبال نمایش تهران وجود دارد، کافی نیست، اما متاسفانه پارادوکسی در این میان همین تعداد سالن‌های نمایش است که در صورتی که از حمایت لازم برخوردار نباشد، با حالتی خالی و نیمه‌پر به اجرا می‌رود و این به ذهن می‌رسد که شاید همین سالن‌ها هم کافی هستند، اما در واقع این‌گونه نیست.


ممکن است خاوران و صبا موزه شوند!
امینی همچنین درباره افتتاح مجموعه‌های فرهنگی و نمایشی تئاتر خاوران و صبا در تهران تصریح کرد: این مجموعه‌ها هم اگر در طول یک دوره حداقل یک یا ۲ساله در اختیار گروه‌های نمایشی شناخته شده قرار بگیرد و بودجه و حمایت‌های مورد نیاز هم وجود داشته باشد، می‌تواند رونق یابد و به مدار اصلی نمایش تهران و کشور اضافه شود ولی در غیراین صورت به عقیده من بیشتر به یک موزه تبدیل می‌شود تا یک سالن نمایش پررونق.


اهمیت صنایع در بهبود وضع هنر
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در انتها افزود: در تمام دنیا تئاتر از سوی دولت و به‌ویژه شهرداری‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرد، اما درحال‌حاضر متولی تئاتر کشورمان گاهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود، گاهی هم شهرداری و البته حوزه هنری هم فعالیت‌هایی در این زمینه دارد. من فکر می‌کنم حمایت‌های این نهادهای نام‌برده باید خیلی بیش از این باشد که درحال‌حاضر هست. درباره اهمیت و توانی که صنایع در بهبود وضع هنر و به‌ویژه هنرهای نمایشی دارند این مثال را خاطر می‌آورم؛ زمانی مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان به این نتیجه رسیده بود که با پرداخت به ورزش و تئاتر ضمن بالا بردن روحیه کارکنان و کارگران و بالا بردن بازدهی کاری، صنعت ذوب می‌شود، ایشان در آن زمان کارهای خوبی در این زمینه انجام داد که ازجمله آن می‌توان به ایجاد جشنواره «آتشکار» اشاره کرد که به احتمال زیاد پس از رفتن آن مدیر خوش‌ذوق تعطیل شد. من فکر می‌کنم که مدیران ارشد کارخانه‌ها و صنایع ما باید چنین دیدگاهی داشته باشند که در حمایت از هنر حتی موجب سودآوری و بالا رفتن بازده کاری صنعت مطبوع خود نیز می‌شود.

کد خبر : 168
اشتراک:

نظرات کاربران

    نظری برای این خبر ثبت نشده است

نظر خود را بیان کنید